Dołącz do nas

Wartość rynku e-learningowego wzrasta z każdym rokiem o około 5%. Zgodnie z szacunkami, do 2025 r. osiągnie on wartość kilkuset miliardów dolarów. Kursy online to coraz popularniejsza forma nauki, która doskonale wpisuje się w obecne czasy, tak nastawione na powszechne wykorzystywanie internetu i technologii. Jak powinna wyglądać platforma kursowa, która przyciągnie użytkowników? Mamy nadzieję, że poniższy artykuł pomoże w stworzeniu autorskiego szkolenia!

Platforma kursowa – o czym warto pamiętać?

Bycie ekspertem w danej dziedzinie to doskonały punkt wyjścia do stworzenia własnego kursu online i zarabiania na jego sprzedaży. A to z kolei świetny sposób, by zapewnić sobie dochód pasywny, niezależny od dalszej pracy. Powodzenie całego przedsięwzięcia tkwi w doborze właściwej platformy do kursów online (platforma LMS – Learning Management System), która umożliwi nam automatyzację procesów i skalowanie biznesu.

Platforma do kursu online to nic innego, jak strona internetowa służąca do przechowywania materiałów szkoleniowych i udostępniania kursów zarejestrowanym użytkownikom. Administratorzy platformy mają natomiast stały wgląd do wyników kursantów.

Własna platforma kursowa – dlaczego tak ważna?

Odpowiednio przygotowana platforma LMS nie tylko znacznie przyśpieszy proces nauczania, ale też zwiększy jego efektywność. Pozwoli nam ona również dopasować nauczanie do poszczególnych grup, a nawet do pojedynczych uczestników szkolenia online.

 

Co nie bez znaczenia, dostępne na rynku aplikacje i programy dają możliwość bezproblemowego stworzenia platformy e-learningowej osobom, które nie dysponują wiedzą techniczną.

Znając już zalety wdrożenia nowoczesnej technologii LMS umożliwiającej szkolenie lub pozyskiwanie nowych klientów, warto rozważyć stworzenie własnej platformy do kursów online.

Dobra platforma do kursów online, czyli jaka?

Wysoką jakość zdalnego nauczania, poza wiedzą merytoryczną, zapewni prosta w obsłudze platforma do kursów. Powinna być ona w pełni intuicyjna dla każdego uczestnika kursu.

Kluczowymi elementami dobrej platformy kursowej są:

prosty panel tworzenia kursu online,
prosty edytor do tworzenia stron lądowania i stron sprzedażowych,
opcja uwalniania materiałów zgodnie z harmonogramem,
opcja uruchomienia modelu subskrypcyjnego,
integracja z popularnymi bramkami płatniczymi,
integracja z systemem do mailingu,
systemy do tzw. up-sellingu i down-sellingu, które pozwolą na zwiększenie zysków ze sprzedaży kursów.

Platforma szkoleniowa na WordPressie

Cechy dobrej platformy do kursów online spełniać może ta oparta o WordPress. Łatwość zarządzania treścią, intuicyjny panel administratora czy nieograniczone możliwości edycji funkcjonalnej – to jedne z wielu zalet rozwiązania.

Pierwszym krokiem jest wybór właściwej wtyczki spełniającej zadanie LMS-a. Ta powinna oferować takie funkcje, jak układanie materiału szkoleniowego w harmonogramie, przeprowadzanie testów i quizów, gromadzenie ich wyników, komunikacja nauczyciela z uczniami czy generowanie certyfikatu ukończenia kursu. Niemniej istotne są funkcjonalności dotyczące samego zakupu i opłacenia kursu, automatycznego wystawiania faktur czy zabezpieczenia treści. To tylko przykłady – istnieje sporo innych funkcjonalności, które warto wziąć pod uwagę w trakcie projektowania platformy e-learningowej.

Olbrzymie możliwości twórcom kursów zapewniają darmowe wtyczki do WordPressa, które właściwie skonfigurowane zrealizują większość najważniejszych funkcji. Do popularnych rozszerzeń należą między innymi LearnDash, LearnPress, Lifter LMS, Sensei LMS, Namaste! LMS czy Tutor LMS.

Kurs online krok po kroku

Uruchomienie kursów online za pomocą dostępnych wtyczek jest niezwykle proste. By rozpocząć tworzenie własnego kursu koniecznym jest zainstalowanie wtyczki do panelu WordPress. Kolejny krok to przejście do kreatora kursu, w którym można dodawać nowe lekcje, nadawać im tytuły i opisy oraz zarządzać zawartymi treściami zgodnie z własnymi preferencjami. Jedną z opcji jest wskazanie, czy nasz kurs ma być otwarty (bezpłatny) czy też zamknięty (płatny). Na tym etapie możemy wybrać również sam motyw (szablon) kursu – darmowy bądź płatny. Sporym ułatwieniem jest oferowana przez część wtyczek opcja „przeciągnij i upuść”, która usprawnia implementowanie materiałów, w tym filmów wideo. Popularne plug-iny zapewniają również możliwość edytowania menu czy publikowania dodatkowych informacji, takich jak koszt kursu czy czas jego trwania. Po dodaniu wszystkich elementów można udostępnić swój pierwszy kurs online lub rozpocząć jego sprzedaż.

Ważnym zadaniem przed uruchomieniem platformy do nauki online jest określenie misji kursu i wyznaczenie sposobu realizacji przyjętego celu. Warto pamiętać, że kurs kurs musi oferować rozwiązanie problemów – tylko wtedy uczestnicy będą skłonni za niego zapłacić. Na stronie kursu, w sekcji „Dlaczego warto wziąć udział w tym kursie?” warto przedstawić korzyści płynące z udziału.

 

 

Co zamiast platformy kursowej?

Platforma kursowa to nie jedyne rozwiązanie dla osób chcących rozwijać biznes e-learningowy. Zwłaszcza dla początkujących, dysponujących materiałami w formacie filmów video i plików PDF, wystarczająca może okazać się ich dystrybucja drogą mailową. W tym celu warto wykorzystać narzędzia do newslettera, takie jak MailerLite, który jest bezpłatny do 1000 subskrybentów. Pliki kursowe wystarczy umieścić w chmurze – tu świetnie sprawdzi się Dropbox lub Google Drive, a linki do nich umieścić w wysyłanych wiadomościach e-mail. Alternatywą dla kursu w formie mailowej jest stworzenie grupy dla Facebooku dla uczestników. Tworząc grupę kursową należy wskazać typ „Social learning”, który zapewni nam dostęp do dodatkowych funkcji oferowanych grupom tego typu. W zakładce „moduły”z łatwością umieścimy wszelkie pliki potrzebne na kolejne lekcje. Uczestnicy kursu z pewnością docenią możliwość zaznaczania już przerobionych materiałów.