Dołącz do nas

Dynamiczny rozwój technologii i zmieniające się potrzeby użytkowników sieci sprzyjają kreowaniu nowych trendów w projektowaniu stron internetowych. Rosnące znaczenie user experience sprawia z kolei, że bardziej niż kiedykolwiek wcześniej ważne jest tworzenie takich witryn firmowych, które sprostają oczekiwaniom odwiedzających. A ci nastawieni są na prostotę, intuicyjną nawigację i przyjemny dla oka design. Jakie trendy w projektowaniu stron internetowych królują w 2020 roku? Jaki ich wygląd zachęci potencjalnego odbiorcę do dokonania konwersji? Przyglądamy się wiodącym tendencjom w web-designie – niektóre z nich znane są już od kilku lat i zyskują na sile.

1. Endless scrolling i brak paginacji w projektowaniu stron internetowych

Nasze zestawienie otwierają trendy dotyczące wygody przeglądania stron internetowych. Pierwszym z nich jest mechanizm „nieskończonego przewijania”, dobrze znany użytkownikom mediów społecznościowych. To nic innego jak automatyczne ładowanie się zawartości strony www w chwili, gdy użytkownik dotrze na koniec ekranu. Dzięki temu, że witryna nie ładuje się w całości, znacznie skraca się czas potrzebny na wyświetlenie treści.

W zapomnienie odchodzi też paginacja stron internetowych. Trend na 2020 to tzw. design thumb-friendly, pozwalający na szybkie i intuicyjne przemieszczanie się po witrynie. Jednym z jego kluczowych elementów jest brak paginacji, uwalniający odbiorcę od ręcznego przeklikiwania kolejnych podstron. Łatwe i szybkie odnajdowanie interesujących treści zapewni też jednostronicowy układ witryny, intuicyjne menu i przejrzysta nawigacja.

2. Surowy minimalizm

projektowanie stron internetowych - student - trendy na 2020Kolejnym dominującym trendem w projektowaniu stron w 2020 roku jest surowy minimalizm. Określany wręcz brutalistycznym, nawiązuje do nurtu architektonicznego, w którym esencją była dana konstrukcja, nie zaś dodatkowe efekty. Zgodnie z tą ideą warto też projektować witryny – pozbawione zbędnych ozdobników, skupiające uwagę odbiorcy na danym produkcie czy usłudze. Z tego powodu, surowy minimalizm coraz częściej praktykowany jest przez sklepy internetowe.

Tak surowy odłam minimalizmu to przyszłość web-designu. Ascetyczny i uproszczony do granic możliwości styl cechują takie elementy, jak choćby:

  • ograniczona paleta kolorów – dominacja bieli i czerni,
  • zastosowanie wyraźnych kontrastów,
  • przejrzysta konstrukcja menu,
  • użycie prostych fontów,
  • brak zachowania layoutu blokowego,
  • jasny i ciemny tryb przeglądania,
  • efekt poruszającego się w poziomie tekstu – tzw. „marquee”,
  • więcej światła i przestrzeni.

Witryna oparta na minimalistycznym trendzie jest nie tylko bardziej przejrzysta, ale i szybciej się ładuje. Pozbawiona jest bowiem elementów, które spowolniały ten proces.

A jak warto pamiętać – strona www, która dłużej się wczytuje, ma wyższy współczynnik odrzuceń. Częściej i szybciej opuszczana jest przez zniechęconych użytkowników. Jak dowiodły jedne z badań, 50% użytkowników oczekuje, że odwiedzana przez nich witryna załaduje się w ciągu dwóch sekund. Jeśli ładowanie zajmuje więcej niż trzy sekundy, zamykają witrynę.

3. Responsywna strona internetowa

W naszym zestawieniu trendów w projektowaniu stron internetowych na 2020 rok nie mogło zabraknąć dopasowania witryn do różnego rodzaju ekranów. Nic dziwnego, żyjemy w czasach dominacji urządzeń mobilnych. Już ponad połowa użytkowników internetu korzysta ze smartfonów do przeglądania sieci i liczba ta rośnie z każdym rokiem.

Nieodłącznymi elementami witryn zaprojektowanych w duchu mobile first są mobilne wersje stron www. Umożliwiają one bezproblemowe wyświetlenie treści i grafik poprzez automatycznie ich dopasowanie do ekranu każdego smartfona.

Z tego powodu, strona www w 2020 roku powinna być zaprojektowana przede wszystkim z myślą o urządzeniach mobilnych. Nie tylko umożliwi to dotarcie do większej grupy odbiorców, ale także poprawi pozycję witryny w wynikach wyszukiwania Google. Szybko ładująca się wersja RWD może też zminimalizować współczynnik odrzuceń.

4. Materiały wideo w projektowaniu stron internetowych

Czas na kolejny trend. Rok 2020 w projektowaniu stron internetowych należy do materiałów wideo, które warto umieszczać w witrynie obok tekstu. Tak lubiane przez dzisiejszych internautów, znajdą przełożenie w większym ich zaangażowaniu.

Ruchome elementy graficzne skutecznie przykuwają uwagę użytkownika, zachęcając go do podjęcia natychmiastowej interakcji. Pozwalają oddać to, czego nie widać na statycznych zdjęciach. Motion design to jednak nie tylko krótkie filmy, ale również ruchome fotografie i GIF-y, które ożywią i urozmaicą wygląd serwisu, wpływając pozytywnie na UX.

Nie zapominajmy, że internauci coraz chętniej przyswajają treści poprzez ich oglądanie zamiast czytanie. Warto więc wzbogacić stronę o tego typu ruchome elementy, które w szybki sposób poinformują o specyfikacji usługi lub produktu bądź przekażą odbiorcy praktyczną i wartościową dla niego wiedzą.

Nie oznacza to jednak końca tradycyjnego contentu tekstowego. Ważne jest, aby treści na stronie byli zróżnicowane.

5. Interfejs użytkownika głosowego

projektowanie stron internetowych - interfejsy głosoweNa koniec, choć nie najmniej ważne – chatboty. Ta doskonale znana od kilku lat funkcja, jest nadal aktualna w 2020 roku. Trendem w projektowaniu stron internetowych, a zarazem krokiem w przód, będzie w kolejnych miesiącach wprowadzenie głosowego interfejsu użytkownika (VUI) w witrynie.

Wszystko wskazuje na to, że komunikacja głosowa stanie się normą dla obsługi klienta i wzmocni personalizację zakupów. Taka technologia stanowi bowiem odpowiedź na potrzeby internautów zmęczonych codziennym pisaniem w komunikatorach społecznościowych.

Na wzrost popularności VUI wpłynie też pojawienie się coraz nowszych rozwiązań w automatyce domowej i usługach bezpieczeństwa. Zgodnie z badaniami OC&C Strategy Consultants, kanały głosowe do 2022 roku będą rynkiem o wartości ponad 40 miliardów dolarów. Chociażby dlatego już dziś warto pomyśleć o takim wykorzystaniu sztucznej inteligencji i uczenia maszynowego, a w efekcie – wyprzedzeniu konkurencji.