Strona firmowa to wizytówka – trudno się z tym nie zgodzić. Poza zmieniającymi się trendami w web designie, istnieje też wiele uniwersalnych elementów, jakich nie może zabraknąć na dobrze zaprojektowanej stronie www. Czyli takiej, która jest przyjazna użytkownikowi i sprzyja zwiększaniu liczby konwersji. Podpowiadamy, na co zwrócić uwagę projektując witrynę, która osiągnie biznes w sieci.
Czytelny nagłówek
Na samym wstępie należy zadbać, by osoba wchodząca na stronę wiedziała gdzie się znajduje. Jeśli tak się nie stanie, szybko opuści witrynę i przejdzie na inną. Stąd konieczne jest przedstawienie w nagłówku firmowego logo. Najpopularniejszym rozwiązaniem jest jego umieszczenie w górnym lewym rogu ekranu. Potwierdzają to badania Nielsen Norman Group, z których wynika, że internauci zdecydowanie lepiej przyswajają nazwę marki, gdy znajduje się ona po lewej stronie witryny, nie zaś po prawej.
Podstrona „O nas”
Jest ona jedną z kluczowych sekcji na każdej stronie firmowej. Docelowi klienci chcą wiedzieć, kto stoi za danymi produktami lub usługami, jaka historia wiąże się powstaniem danej firmy, jakie wartości jej przyświecają oraz dlaczego warto z nią współpracować. Jak pokazują statystyki, podstrony „O nas” generują znaczny ruch w witrynach. Użyte na tej podstronie zdjęcie dodatkowo zwiększą wiarygodność i profesjonalizm firmy.
Content na stronie internetowej
Content, jakiego nie może zabraknąć na firmowej stronie www:
- podstrona o firmie,
- podstrona ofertowa lub produktowa,
- opisy realizacji,
- dział FAQ,
- aktualności z życia firmy,
- blog w formie poradnika,
- zakładka kontakt.
Oprócz wspomnianej już podstrony opisującej firmy czy wymienionych w dalszej części danych kontaktowych, szczególnie wartościowa dla strony www może okazać się sekcja z poradami. Firmowy blog pozwala na budowanie pozycji eksperta, zwiększanie pozycji w Google i umacnianie świadomości naszej marki. To możliwe bez względu na branżę, w której działamy – potencjalni klienci z pewnością docenią wartościowe artykuły, odpowiadające na ich pytania.
Rekomendacje zadowolonych klientów
Otrzymane referencje lub krótkie podsumowanie ostatnich realizacji – to kolejne z elementów dobrej strony www firmy. Nic tak nie pomaga w budowaniu zaufania, jak polecenia dotychczasowych klientów. Doskonałymi formami tzw. social proof – społecznych dowodów słuszności, są zdjęcia produktów w użyciu oraz oceny i komentarze użytkowników, które mogą być pobierane np. z Instagrama. Warto również chwalić się współpracą z innymi firmami, co sprzyja kreowaniu profesjonalnego wizerunku.
Linkowanie do mediów społecznościowych
Portale społecznościowe umożliwiają interakcję firm z szerokim gronem odbiorców. Im większa nasza aktywność w takich mediach, tym większa szansa na utrzymywanie relacji z szerokim gronem odbiorców. Z tego powodu nie zapominajmy, by na naszej stronie www podlinkowane były profile społecznościowe firmy. Dobrym zabiegiem jest również zaprezentowanie dużej ilości fanów lub liczby udostępnień witryny.
Wezwanie do działania
Dobrze zaprojektowana strona www nie obejdzie się również bez Call to Action, czyli wezwania do działania. Stanowi ono krótkie chwytliwe hasło, nakłaniające użytkownika do podjęcia konkretnej akcji, takiej jak wysłanie wiadomości, zapisanie do newslettera czy pobranie pliku z ofertą. CTA warto umieścić pod banerem.
Formularz kontaktowy
Kolejnym niezwykle ważnym, bo poprawiającym konwersję elementem, jest formularz kontaktowy. Poprawnie sformułowany pozwala na pozyskanie danych i zapytania od osoby zainteresowanej naszymi produktami lub usługami. Dysponując już danymi naszych użytkowników, czyli potencjalnych klientów, możemy rozpocząć budowę relacji, co znajdzie przełożenie na skutecznej realizacji sprzedaży.
Dane kontaktowe na stronie www
Istotnym elementem strony, choć często pomijanym lub podawanym w niepełnej formie, są też dane kontaktowe. Na stronie www – na podstronie kontaktowej i w stopce serwisu, powinny znaleźć się takie informacje, jak nazwa firmy, wraz jej pełnym adresem, numerami NIP i REGON oraz numer telefonu. Brak tak podstawowych danych znacząco obniża wiarygodność firmy w oczach odbiorcy. W wielu przypadkach może zniechęcić potencjalnego klienta do nawiązania kontaktu lub mu to uniemożliwić.
Polityka prywatności i pliki cookies
Nieodłącznymi elementami na stronie internetowej są też polityka prywatności oraz komunikat cookies. Właściciel strony internetowej powinien wykazać się przestrzeganiem RODO wdrażając na niej politykę prywatności. Treść polityki zależy od sposobu przetwarzania danych pozyskanych ze strony internetowej. W polityce prywatności należy wskazać, w jaki sposób zbierane i wykorzystywane są dane, kto jest administratorem danych oraz jakie są uprawnienia użytkownika.
Strona błędu 404
Wydawać by się mogło, że strona błędu 404 służy jedynie komunikowaniu o niedziałającej podstronie witryny. Nic bardziej mylnego, bo informującą o błędzie stronę można wykorzystać na wiele sposobów. Z powodzeniem może ona przekierować użytkownika do najważniejszych stron w domenie, zaprosić do zapisania się do newslettera czy zachęcić do polubienia profilu w social mediach. Strona z samym komunikatem o błędzie może zniechęcić użytkownik do dalszego przeglądania naszej strony.
Klucz do sukcesu w sieci – bieżąca optymalizacja strony www
Stworzenie dobrej strony www wymaga jej bieżącego optymalizowania. Dlatego też należy systematycznie testować swoją witrynę, by tym samym upewnić się, że wszelkie jej elementy działają poprawnie, a użytkownicy nie napotykają żadnych trudności. Szczególnie istotne jest, by firmowa strona bez problemów wczytywała i wyświetlała się w każdej przeglądarce i na różnych typach urządzeń. Taka regularna diagnostyka pozwoli nam na szybkie wprowadzanie zmian, niezbędnych do swobodnego przeglądania witryny.