Dołącz do nas

Sprzedający w sieci, już na starcie działalności, muszą zdecydować o wyborze profesjonalnej platformy do prowadzenia handlu. Do wyboru mają open-source – darmowe oprogramowanie i SaaS, platformę dzierżawioną w formie comiesięcznego abonamentu. Którą platformę wybrać, by postawić sklep internetowy spełniający nasze wymagania i potrzeby? Czy lepszym wyjściem będzie bezpłatny WooCommerce czy bardziej rozbudowany, ale płatny Shoper lub Shoplo? Podpowiadamy!

Co to jest platforma e-commerce?

Platforma e-commerce to dedykowane oprogramowanie lub aplikacja, umożliwiające sprzedaż w sieci za pośrednictwem sklepu internetowego. System służy obsłudze całego procesu – od złożenia zamówienia, przez płatności, po wysyłkę. Pozwala też zarządzać produktami i stanami magazynowymi, decydować o wyglądzie strony i zabezpieczać dane – a wszystko to bez znajomości zasad programowania. W tym znaczeniu platforma e-commerce stanowi serce każdego sklepu online. 

Rynek e-commerce w Polsce rośnie w siłę, a jego obecna wartość szacowana jest na ponad 50 mld zł. Rozwijający się dynamicznie handel internetowy stawia przed sprzedawcami nie tylko spore wyzwania, lecz także nowe możliwości – zwłaszcza w zakresie dostępnych rozwiązań sprzedażowych. Na rynku dostępne są różne rodzaje oprogramowania, które posiadają szereg zalet i wad. Wybór platformy e-commerce, który może przesądzić o powodzeniu biznesu w sieci, powinien być podyktowanymi indywidualnymi potrzebami i możliwościami danego sklepu internetowego. 

 

Rodzaje platform abonamentowych

Powstanie rozmaitych platform e-commerce to odpowiedź na różne oczekiwania osób chcących prowadzić biznes w internecie. W końcu zupełnie inne będą wymagania małego sklepu, z niewielką liczbą produktów i przeciętnymi obrotami, a  inne dużego sklepu z tysiącem produktów i zyskami rzędu milionów złotych.

Dostępne systemy sklepowe możemy podzielić na dwa główne rodzaje – platformy open source i platformy abonamentowe (SaaS), którym bliżej przyjrzymy się w dalszej części artykułu. W zależności od założeń biznesowych danego sklepu internetowego, lepsze dla niego może okazać się jedna lub druga platforma. 

 

Wybór platformy sklepowej – dla kogo open-source?

własny sklep internetowyPierwszym typem platformy e-commerce są bezpłatne rozwiązania open-source. Cieszą się one popularnością wśród wielu właścicieli sklepów online – i to nie tylko z powodu braku opłat za abonament. Przede wszystkim, biznesy działające w tym modelu mają znacznie większe pole manewru w kwestii personalizacji i optymalizacji. 

Sklep internetowy oparty o open-source wymaga instalacji na własnym serwerze, co oznacza bycie jego właścicielem, a więc i możliwość swobodnego ulepszania sklepu. Platformy te są rozwijane przez programistów na całym świecie, a udostępniony użytkownikom kod źródłowy może być przez nich edytowany bez opłaty licencyjnej. Do ich dyspozycji oddawane są częste aktualizacje oraz bezpłatne dodatki i funkcjonalności. Takie rozwiązanie jest też w pełni skalowane – elastyczny design w połączeniu z bogatym wyborem darmowych i płatnych motywów (szablonów) oraz dużą liczbą wtyczek (pluginów) pozwala na idealne dopasowanie sklepu do własnych oczekiwań. W efekcie właściciel sklepu ma ogromny wpływ na optymalizację sklepu i poprawność pozycjonowania SEO. 

Minusem open-source jest konieczność zadbania o hosting i instalację platformy, a sama konfiguracja sklepu może nastręczyć właścicielowi sklepu nie lada problemów. Podobnie jak samodzielne aktualizowanie platformy czy obsługa awarii. To na nim spoczywa też odpowiedzialność za ochronę danych klientów i zgodność z RODO.

Platformy open-source to idealny wybór dla osób chcących mieć własny, prosty, ale w pełni niezależny sklep internetowy z niewielką ilością produktów, średnio-zaawansowanych, znających już podstawy e-commerce, jak i tych planujących rozwój sklepów, również za granicą.

 

WooCommerce – wiodąca platforma w modelu open-source

WooCommerce to dodatek do doskonale znanego i cenionego systemu do zarządzania treścią, jakim jest WordPress, w oparciu o który działa ponad 30% stron www na świecie. Z tego powodu platforma ta stanowi świetny wybór dla osób, które posiadają już stronę na WP i chciałyby rozpocząć sprzedaż w sieci. 

W 100% darmowy system oferuje bogate możliwości zmian i rozwoju sklepu poprzez liczne opcje personalizacji, optymalizacji pod kątem SEO i integracji funkcji e-commerce, w tym szybkich płatności.  WooCommerce doskonale sprawdzi się w przypadku małych i średnich sklepów, którym gwarantuje intuicyjne i bezpieczne prowadzenie działalności bez inwestowania dużych środków/ Omawiana platforma nie zda natomiast egzaminu w sklepach, które planują regularne zwiększanie asortymentu. Tym będzie potrzebny oddzielny serwer o lepszych parametrach technicznych.

Wybór platformy sklepowej – dla kogo SaaS?

sklep internetowy EatnetAlternatywą dla platform open-source są platformy SaaS (Software as a Service). To gotowe rozwiązania e-commerce – dostarczane przez chmurę jako usługa hostowana. Wyróżnia je szybkość tworzenia sklepu i łatwość zarządzania nim. Użytkownik może zarejestrować się i skonfigurować sklep internetowy w ciągu zaledwie kilku godzin przy pomocy graficznego interfejsu użytkownika. Co kluczowe dla wielu sprzedawców w sieci, rozwiązania tego typu nie wymagają własnego hostingu, znajomości kodowania czy aktualizowaniem bezpieczeństwa – wszystkim tym zajmuje się dostawca SaaS. Dzięki temu właściciel sklepu może skupić się na sprzedaży.

Mimo oczywistych zalet, platformy SaaS nie są pozbawione wad. Na ich niekorzyść działa przede wszystkim abonament, który dla sklepu sprzedającego wiele produktów, może okazać się naprawdę wysoki. Na minus przemawia też ograniczona możliwość optymalizacji SEO. Mniejszy w porównaniu z platformami open-source wybór motywów i wtyczek utrudnia stworzenie w pełni oryginalnej szaty graficznej i rozbudowanie funkcjonalności sklepu. 

Platformy abonamentowe świetnie sprawdzą się w przypadku osób stawiających pierwsze kroki w świecie e-commerce oraz tych, które zamiast zamiast samodzielnego tworzenia sklepu, wolą skupić się na rozwoju internetowego biznesu.

 

Shoplo i Shoper – najpopularniejsze rozwiązania chmurowe

Wśród platform abonamentowych dostępnych w Polsce prym wiodą Shoper i Shoplo. Shoper to gotowa platforma stworzona przez polską firmę Dreamcommerce SA, która od 2014 roku działa na rynkach zagranicznych. Swoją popularność zawdzięcza liczącym około 250 funkcjonalnościom, w tym integracjom ze znanymi serwisami aukcyjnymi, firmami kurierskimi czy programami do księgowości. Jak każda platforma w modelu SaaS, jest rozwiązaniem płatnym – użytkownik nie ma możliwości  ściągnięcia i zainstalowania oprogramowania sklepu internetowego na własnym serwerze. Cały proces sprzedaży odbywa się na platformie hostingowej Shopera, za co pobierana jest opłata miesięczna. Wysokość abonamentu zależy od wielkości sklepu, limitu transferu i innych wybranych opcji. Alternatywą dla Shopera jest Shoplo, który umożliwia prowadzenie sklepu internetowego oraz sprzedaż w wielu kanałach za pośrednictwem Shoplo Multichannel. Platforma ta oferuje blisko 1000 funkcjonalności pomagających w procesie sprzedaży. Należą do nich możliwość sprzedaży produktów cyfrowych oraz sprzedaż subskrypcyjna, automatyczne odzyskiwanie porzuconych koszyków czy sklep na Facebooku zintegrowany z Instagramem. Wykupienie wyższych pakietów abonamentowych zapewnia dostęp do zaawansowanych funkcjonalności.