Współczynnik konwersji to niezwykle ważny wskaźnik dla osób prowadzących własny sklep internetowy lub platformę kursową. Znajomość definicji, sposobu wyliczania, ale i wiedza o optymalizacji współczynnika konwersji to klucz do sukcesu sprzedaży w sieci. Jak poprawić współczynnik konwersji w e-commerce? Podpowiadamy!
Konwersja w e-commerce – co to?
Przez pojęcie konwersji możemy rozumieć korzystną dla właściciela strony www czynność wykonaną przez jej użytkownika. Pożądana aktywność to taka, która pomaga w realizacji celu, w jakim powstał dany serwis.
Przykładowe korzystne aktywności:
- dokonanie zakupu,
- założenie konta w serwisie,
- zapisanie się do newslettera,
- wystawienie komentarza lub opinii,
- wypełnienie formularza kontaktowego,
- kliknięcie w baner lub przycisk CTA,
- pobranie aplikacji, darmowego e-booka, materiałów reklamowych.
- udostępnienie artykułu na profilu w mediach społecznościowych.
Konwersja, czyli przekuwanie użytków w klientów, którzy kupią dany produkt lub usługę, jest kluczowa dla firm działających w sieci.
Czym jest i jak mierzyć współczynnik konwersji?
Współczynnik konwersji to nic innego jak miara pokazująca, która część internautów odwiedzających daną stronę www podjęła pożądane działanie. Współczynnik konwersji, który jest głównym elementem strategicznym e-commerce, pozwala na ocenę efektywności działań podejmowanych przez sklep internetowy.
W celu wyliczenia współczynnika konwersji wystarczy podzielić liczbę rzeczywistych konwersji, zwykle w postaci dokonania zakupu, przez liczbę wizyt na stronie lub danej podstronie. Otrzymany wynik należy następnie pomnożyć przez 100%. Końcowy wynik będzie wyrażony w procentach.
Przykładowo: Ruch w sklepie online wyniósł 1000 sesji. Zawarto łącznie 4 transakcje.
Współczynnik konwersji = 4/1000 x 100% = 0,4%.
Na czym polega optymalizacja konwersji?
Optymalizacja konwersji (od ang. conversion rate optimization) to strategia stosowana w marketingu internetowym. Jej zadaniem jest poprawa uzyskiwanych współczynników konwersji. A co za tym idzie – wzrost dochodów ze sprzedaży.
Proces optymalizacji konwersji obejmuje kilka etapów:
- zdefiniowanie celów – np. zmotywowanie użytkowników do rejestracji w serwisie,
- ustalenie pożądanego poziomi konwersji – np. wzrost z 0,4% do 3%,
- analiza sytuacji – prześledzenie procesu zakupowego,
- identyfikacja problemów – np. ograniczony wybór form płatności lub dostawy,
- testowanie nowych rozwiązań – mierzenie efektów,
- wdrożenie zmian w sklepie internetowym.
Jak zwiększyć współczynnik konwersji e-commerce?
1. Wygląd i funkcjonalność strony www
Prace nad poprawą konwersji warto zacząć od samego wyglądu strony. Dobrze, by nie powodowała ona zbytniego przebodźcowania, które wywoływane jest przed natłok elementów graficznych. Zgodnie z aktualnymi trendami w projektowaniu stron internetowych, najlepiej sprawdzają się minimalistyczne witryny, które są maksymalnie przejrzyste i intuicyjne. To też oznacza, że każdy element strony powinien działać poprawnie, ułatwiając przebieg procesu zakupowego. Niezbędne jest stosowanie jasnych, przykuwających uwagę komunikatów, które będą oddziaływać na wyobraźnię potencjalnego klienta. Dobrze działają też widoczne przyciski CTA, nawołujące do wykonania określonej akcji.
Jednym z kluczowych czynników podnoszących poziom konwersji jest szybkość ładowania się strony. Witryna, która ładuje się przez długi czas bądź wyświetla puste strony, generuje wysoki współczynnik odrzuceń, który jest zabójczy dla konwersji. Duże ryzyko, że zniecierpliwiony użytkownik szybko opuści taką stronę.
2. Wygoda i bezpieczeństwo zakupów
Na współczynnik konwersji pozytywnie wpłynie też maksymalnie uproszczony proces zakupowy. Taki, który pozwoli użytkownikowi na sfinalizowanie zakupów w jak najkrótszym czasie. Dobrą praktyką jest też wykorzystanie ikon informujących o pozostałej liczbie kroków-działań, jakie musi wykonać. Warto pamiętać, że klienci mają swoje preferencje co do wyboru sposobu płatności i dostawy. Stąd należy udostępniać na stronie sklepu kilka najbardziej popularnych opcji.
Nie bez znaczenia jest też bezpieczeństwo zakupów w sieci. Szyfrowany protokół SSL jest wręcz niezbędny w przypadku sklepów internetowych. Zdecydowanie poprawia on poczucie bezpieczeństwa użytkownika, który ma zostawić swoje dane na stronie. Pozwala też na zbudowanie zaufania wobec marki.
3. Wizerunek eksperta
W kreowaniu profesjonalnego wizerunku warto sięgnąć po branżowe treści, zwiększające wiarygodność marki i pomagające klientowi w podjęciu ostatecznego wyboru. Starannie przygotowany, wartościowy i unikalny content może okazać się niezwykle pomocny również w kwestii pozycjonowania strony. Artykuły poradnikowe z umiejętnie dobranymi frazami kluczowymi mogą przyciągnąć na naszą stronę potencjalnych, skłonnych do konwersji odbiorców. Oprócz tekstów, skuteczne będą też krótkie filmy wideo o firmie, danym produkcie lub usłudze bądź o sposobie ich działania.
Szybka, ale i wyczerpująca odpowiedź na wszelkie wątpliwości klienta przyczynia się do zwiększenia współczynnika konwersji e-commerce. Szczególnie skuteczna jest komunikacja w czasie rzeczywistym, z wykorzystaniem popularnych chatbotów i zyskujących na popularności interfejsów głosowych.